Ora de rugăciune - Aspecte Preliminare
1. Roagă-te Domnului pentru sfințenie personală și ca El să te folosească pentru zidirea bisericii!
2. Alege un text potrivit pentru rugăciune, măcar 3-4 zile înainte – un Psalm potrivit, un pasaj legat de rugăciune din evanghelii sau din epistole, …
3. Ia timp să te pregătești! Investește măcar 2-3 ore în pregătire peste săptămână! Nu reîncălzi mâncare veche! ! !
4. Citește și recitește pasajul până îl stăpânești.
5. Meditează asupra lui. Întreabă-te cine scrie, cui scrie, în ce împrejurare, și de ce scrie? Atenție la aplicație: Ni se aplică direct, ori indirect doar ca și principii? Dacă e un Psalm în special, cum ar fi citit/înțeles Christos psalmul acesta? Vezi cum se aplică pasajul întâi în contextul în care a fost dat, audienței originale, și doar apoi nouă!
6. Aplică pasajul mai întâi personal (acest lucru nu trebuie neapărat amintit în biserică), și doar apoi bisericii.
7. Scrie! ! ! Ia notițe! Cel ce merge la amvon fără notițe e aproape garantat că nu s-a pregătit (2 Tim 2:15; Prov 16:25). Lipsa repetată de pregătire e un semn că nu ești chemat la o astfel de lucrare. Notițele trebuie să includă măcar câteva motive de rugăciune bazate pe textul citit – un model potrivit aste MMMM:
(1) Cum Îl mărim/lăudăm pe Dumnezeu – cine este El, ce face El? (din text)
(2) Ce trebuie să mărturisim? Motive de pocăință (din textul citit)
(3) Pentru ce să mulțumim / să fim recunoscători (bazat pe text)?
(4) Pentru cine / ce trebuie să mijlocim, ce să cerem … (potrivit textului)?
Rugăciunea – MMMM
1. Mărire / Laudă - începem cu Dumnezeu, cine este El, ce a făcut/face El; îndemn de a-L lăuda pe Dumnezeu pentru caracterul și faptele Lui mărețe de mântuire, ceea ce învățăm despre El din textul citit
– E. g. - Proverbe 2 – DOMNUL este înțelepciunea; El este sursa înțelepciunii, El e dispus să dea înțelepciunea, și Înțelepciunea este întruchipată în Domnul Isus (făcut pentru noi înțelepciune, neprihănire, sfințire și răscumpărare – 1 Cor 1:30; cf. Prov 9:1-6, Isa 55:1-3, și Mat 11:28-30).
2. Mărturisire / Pocăință - omul în raport cu Dumnezeu - îndemn la mărturisirea păcatului, smerenie înaintea sfințeniei lui Dumnezeu - bazat pe textul citit
- E. g. – Proverbe 2 – lipsa de interes de partea noastră în a stărui în înțelepciunea lui Dumnezeu, de a ne ruga pentru ea, de a o căuta mai mult decât argintul ori decât cele necesare vieții acesteia; de asemenea, consecința lipsei de înțelepciune este umblarea pe cărarea cea rea – nu e cale de mijloc!
- pocăință pt atunci când nu am trăit cu frică de DOMNUL; cf Iacov 3:13-18
3. Mulțumire / Recunoștință - binecuvântările lui Dumnezeu - mulțumire pentru iertarea Lui, plus recunoștință pentru multe alte binecuvântări, legate de textul citit și de îndemnurile date
- E. g. – Proverbe 2 – mulțumim pt iertarea pe care Domnul ne-o oferă când mărturisim lipsa noastră de interes față de calea sau înțelepciunea Lui …
- mulțumim pt Cuvântul Domnului care ne învață, ne dă înțelepciunea care
duce la mântuirea prin Christos, ne mustră, ne avertizează, și ne pregătește pentru a umbla în neprihănire
- mulțumim pt Domnul Isus care a venit să fie sursa de înțelepciune
4. Mijlocire / Cerere - ce îl rugăm pe Dumnezeu - bazat pe textul citit, cerem ajutor în sfințirea noastră, mijlocim pentru alții, aducem cereri pentru alte aspecte ale vieții bisericii
- E. g. : Prov 2 – cerem înțelepciune; dorința de a căuta pe Domnul și calea Lui, de fi cu cei neprihăniți, …
- cerem supunere față de înțelepciunea Lui găsită în Cuvântul Lui, Cuvânt ce El să ne ajute să-l strângem în inimă pt a nu păcătui împotriva Lui
- cerem credincioșie față de Domnul și fașă de soț sau soție
- mijlocim pentru cei care au umblă pe cărări strâmbe…
- cerem înțelepciune pentru autorități, să conducă cu dreptate și frică de Domnul, ca neprihănirea să înainteze în țara noastră
Aspecte practice
- Îndeamnă la rugăciuni scurte, și la subiect (răspuns la îndemnurile date)!
- Rămâi la text, pe cât posibil – poți apela și la alte texte, dar rămâi în principal la textul citit!
- Nu abuza de biserică – nu căuta să fii diferit sau prea inovator!
- Dacă nu mai ai ce spune, ridică biserica la rugăciune; nu căuta să umpli timpul,
ori să vorbești despre tine, …. Vorbește cuvintele lui Dumnezeu!
- Ne rugăm ridicați (dacă nu sunt facilități pentru îngenunchere)
- Dacă ai un timp de rugăciune comună, specifică: „fiecare în duhul nostru, în tăcere” (nu în șoaptă), cu excepția rugăciunii domnești / Tatăl nostru
- Se poate încheia ora de rugăciune și altfel decât cu Tatăl nostru
- 5 - cifra de reținut:
1. Nu mai mult de 5 minute pentru îndemnuri (cu excepția introducerii textului - max 10 min)
2. Nu mai mult de 5 frați + 5 surori, ...
3. Nu mai mult de 5 ridicări la rugăciune
4. Maxim 5 îndemnuri (cf. textului citit) pt fiecare ridicare la rugăciune.
5. Încheiem ora de rugăciune la fără 5.
Exemplul 2 de MMMM, adaptat de DI după programul din săptămâna mondială 2016 – Veghere și Rugăciune (Marți, 05 Ianuarie 2016)
Vegheați să nu fie între voi nimeni curvar sau lumesc ca Esau care pentru o mâncare și-a vândut dreptul de întâi născut. Stiți că pe urmă, când a vrut să capete binecuvântarea n-a fost primit, măcar că o cerea cu lacrimi, n-a putut s-o schimbe.
Evrei 12:16-17
Cu toate că a fost primul născut în familia lui Isac și ar fi moștenit de la Avraam promisiunea binecuvântării pentru urmașii lui, Esau nu a vegheat asupra deciziilor lui. Relațiile lui cu femeile Canaanite și renunțarea la dreptul de întâi născut pentru „un blid de linte” au dus la pierderea binecuvântării. Regretul însoțit de plâns și lacrimi nu anulează consecințele alegerilor lui firești și păcătoase. Exemplul lui Esau este folosit de autorul Epistolei către Evrei pentru a îndemna la veghere cu privire la curăția morală, atât în viața personală, cât și în viața bisericii. Într-o cultură dominată de decadență morală, fiecare credincios în parte și biserica în totalitate trebuie să vegheze ca să nu fie tolerate tendințele lumești. Înțelegând pericolul influențelor lumești, dar și faptul că El este credincios promisiunii Lui, Dumnezeu ne îndeamnă prin Cuvânt să veghem și să ne rugăm:
Mărim / lăudăm pe Dumnezeu:
· pentru planul Său de a binecuvânta omenirea prin sămânța lui Avraam, prin Christos Domnul
· pentru credincioșia Domnului față de promisiunea Lui, în ciuda eșecurilor umane, cum a fost Esau
· pentru că Și-a răscumpărat un popor din această lume și ne pregătește să locuim cu El
Mărturisim / ne pocăim înaintea lui Dumnezeu:
· pentru tendința de a ne conforma cu lumea mai degrabă decât cu Christos
· pentru alunecările morale, gânduri și poate chiar fapte de curvie și necredincioșie față de soț/soție, și față de Mirele nostru Christos
Mulțumim / suntem recunoscători lui Dumnezeu:
· pentru harul și curățirea acordată prin sângele Mielului
· pentru îndreptarul Scripturii la sfințenie și puritate morală
· pentru toți credincioșii care trăiesc în ascultare și sfințenie
· pentru toți frații și toate surorile care veghează la păstrarea curăției morale și spirituale în Biserică.
Mijlocim / cerem lui Dumnezeu:
· pentru credincioșii care trec prin ispite morale
· pentru pocăință adevărată pentru toți cei care au căzut în păcat
· pentru hotărâri sfinte de a renunța la păcat și comportament lumesc
· pentru o îmbrăcare decentă în biserică și înafară, pentru a nu fi pricină de păcătuire
· pentru a nu fi influențați de lume în închinarea noastră – să nu fie făcută după formele lumești (în muzică, în poezie, în predicare)
· pentru a nu fi lumești în relațiile noastre, ci mai degrabă evlavioși
· pentru a păstra un limbaj curat, a nu face glume murdare și cu două înțelesuri
· pentru a ne păstra ochii de la ce este păcătos (expunere la pornografie în toate formele, privirea care poftește, ... )
· pentru biruință asupra lumii, a păcatului și a ispititorului
· pentru tinerii care se luptă în mod special cu ispitele tinereții, să stea tari, și să nu fie ei înșiși o pricină de păcătuire pentru alții
· pentru lucrătorii care sunt ispitiți: să nu accepte compromisuri
Exemplul 3 de MMMM, adaptat de DI după programul de Miercuri, 4 Ian 2017 (Săptămâna de rugăciune – „Familia în planul lui Dumnezeu”)
Atacul asupra purității sexuale înainte și după căsătorie: Promiscuitatea și Curvia
Geneza 34:7 Dar, când s-au întors fiii lui Iacov de la păşune şi au auzit lucrul acesta, s-au supărat şi s-au mâniat foarte tare, pentru că Sihem săvârşise o mişelie în Israel, culcându-se cu fata lui Iacov: aşa ceva n-ar fi trebuit să se facă niciodată.
Gen 39:6-21a Egipteanul [Potifar, stăpânul lui Iosif] a lăsat pe mâinile lui Iosif tot ce avea, şi n-avea altă grijă decât să mănânce şi să bea. Dar Iosif era frumos la statură şi plăcut la chip. 7 După câtăva vreme, s-a întâmplat că nevasta stăpânului său a pus ochii pe Iosif şi a zis: „Culcă-te cu mine!” 8 El n-a voit şi a zis nevestei stăpânului său: „Vezi că stăpânul meu nu-mi cere socoteală de nimic din casă şi mi-a dat pe mână tot ce are. 9 El nu este mai mare decât mine în casa aceasta şi nu mi-a oprit nimic, afară de tine, pentru că eşti nevasta lui. Cum aş putea să fac eu un rău atât de mare şi să păcătuiesc împotriva lui Dumnezeu?” 10 Măcar că ea vorbea în toate zilele lui Iosif, el n-a voit să se culce şi să se împreune cu ea. 11 Într-o zi, când intrase în casă ca să-şi facă lucrul şi când nu era acolo niciunul din oamenii casei, 12 ea l-a apucat de haină, zicând: „Culcă-te cu mine!” El i-a lăsat haina în mână şi a fugit afară din casă. 13 Când a văzut ea că-i lăsase haina în mână şi fugise afară, 14 a chemat oamenii din casă şi le-a zis: „Vedeţi, ne-a adus un evreu ca să-şi bată joc de noi! Omul acesta a venit la mine ca să se culce cu mine, dar eu am ţipat în gura mare. 15 Şi, când a văzut că ridic glasul şi strig, şi-a lăsat haina lângă mine şi a fugit afară.” 16 Şi a pus haina lui Iosif lângă ea până s-a întors acasă stăpânul lui. 17 Atunci i-a vorbit astfel: „Robul acela evreu, pe care ni l-ai adus, a venit la mine ca să-şi bată joc de mine. 18 Şi cum am ridicat glasul şi am ţipat, şi-a lăsat haina lângă mine şi a fugit afară.”19 După ce a auzit cuvintele nevestei sale, care-i zicea: „Iată ce mi-a făcut robul tău”, stăpânul lui Iosif s-a mâniat foarte tare. 20 A luat pe Iosif şi l-a aruncat în temniţă în locul unde erau închişi întemniţaţii împăratului, şi astfel Iosif a stat acolo, în temniţă. 21 Domnul a fost cu Iosif şi Şi-a întins bunătatea peste el.
1 Tes 4 : 3-5 Voia lui Dumnezeu este sfinţirea voastră: să vă feriţi de curvie [porneia]; 4 fiecare din voi să ştie să-şi stăpânească vasul în sfinţenie şi cinste, 5 nu în aprinderea poftei, ca neamurile, care nu cunosc pe Dumnezeu.
La creație Dumnezeu a stabilit ca relațiile intime dintre bărbat și femeie să aibă loc numai în cadrul căsătoriei. Biblia condamnă curvia / imoralitatea sexuală / promiscuitatea / desfrâul (porneia – orice relație sau act de natură sexuală înafara căsătoriei, orice întinare de natură sexuală) și preacurvia / adulterul (moicheia - orice act de natură sexuală înafara căsătoriei, de regulă implicând o persoană căsătorită).
În răzvrătirea lor față de Dumnezeu, oamenii au trăit și trăiesc în aceste păcate, și le justifică ca și un drept de a face ce vor cu viața lor – o declarație de autonomie față de Creator și legea Lui, și asumarea dreptului de a decide ce e bine și ce e rău, o atitudine manifestată încă din Eden. Această învățătură satanică este promovată în filme, reviste, romane, conferințe, pe internet, în viața cotidiană, etc. , sub forma libertății de a căuta fericirea înafara cadrului stabilit de Dumnezeu.
Dina, fata lui Iacov, cu bună știință a frecventat o societate păgână în care relațiile intime înainte de căsătorie erau justificate sentimental, și acceptate social și moral. Consecințele au fost devastatoare. Iosif a ajuns, fără voia lui, ținta planurilor unei femei imorale pentru care relațiile extraconjugale erau acceptate fără remușcări de conștiință. Dina a falimentat, dar prin harul lui Dumnezeu Iosif a biruit, demonstrând o teamă sfântă față de Dumnezeu și standardele morale pe care le-a învățat. Provocările sunt serioase pentru noi fiecare și pentru copiii noștri, dar credem că Dumnezeu chiar și în aceste vremuri își păstrează un popor pentru El, care se curățește după cum El este curat. Venim acum în rugăciune de
Mărire/Laudă pentru:
- iubirea și grija lui Dumnezeu față de Adam, făcându-i un ajutor potrivit
- Scriptură, care ne învață standardul neschimbător al lui Dumnezeu pentru sfințenia în vederea căsătoriei și după căsătorie
- viața curată a lui Christos, deoarece suntem acceptați de Tatăl doar pe baza neprihănirii Lui desăvârșite – Christos, neprihănirea noastră!
Mărturisire / Pocăință pentru:
- necredincioșia inimii noastre față de Domnul manifestată prin lipsa de credincioșie desăvârșită față de soț/soție în gând sau faptă – Mat 15:19
- atitudinea de ipocrizie care ne cuprinde uneori inima – Luca 18:11
- lipsa de veghere asupra casei noastre și lipsa de curaj de a spune NU lucrurilor cu conotații sexuale sau senzuale păcătoase care intră în casa noastră prin televizor, cărți, internet, telefoane, îmbrăcăminte provocatoare
Mulțumire / Recunoștință pentru:
- iertarea pe care mereu o găsim la Christos, jertfa de ispășire pentru păcat
- soțul / soția pe care ni l-a dat Dumnezeu, sau pe care ni-l pregătește
- puterea pe care ne-o dă prin Duhul Sfânt de a rămâne tari în fața ispitei, și biruința lui Christos ca și exemplu suprem de credincioșie
Mijlocire / Cerere pentru:
- curățirea inimii și a gândirii de orice e păcătos, necredicios Domnului
- tineri, să se păstreze curați în fața Domnului pentru viitorul soț/soție, în ciuda ispitelor din școli și societate, și să caute anturaje potrivite
- fidelitate deplină în căsătorie față de Dumnezeu și față de soț/soție, deși poate expuși ispitelor din partea colegilor, a șefilor, internetului, …
- liderii bisericilor, să vegheze la păstrarea curăției Bisericii lui Christos prin practicarea disciplinei biblice, indiferent de cost (cf. Ioan Botezătorul), promovând standardul Scripturii: puritate premaritală și fidelitate conjugală.