text Eseuri crestine

Vocația și Misiunea Poeziei Creștine

de Marin Mihalache
Sursa: 
www.resursecrestine.ro
Autor: Marin Mihalache

Poetul se reflectă narcisistic în oglinda chipului său lăuntric şi a stilului în care scrie, iar stilul poetic specific fiecărui poet reflectă profilul psihologic, spiritual şi cultural al poetului. Când a fost binecuvântat cu darul poetic dar şi cu ispita scrisului, treptat viaţa, gândirea şi credinţa poetului se transformă în funcţie de viziunea sa poetică, de sensibilitatea poetică.

Precum lutul moale din care se face caramida ia forma tiparului în care este pus tot aşa şi substanţa poetică se modelează după matriţa psihică, după chipul şi asemănarea sufletească a creatorului de poezie, mintea şi sensibilitatea poetului devenind tiparul, paradigma, stilul, forma în care se pune drojdia emoţiei care face aluatul să crească şi să dospească. Când poetul are vocaţie religioasă, credinţa sa devine de multe ori şi aluat şi matrice stilistică. Odată formată, matricea stilistică defineşte şi influenţează profund conştiinţa, credinţa şi trăsăturile morale şi de caracter ale poetului. Autenticitatea actului poetic se măsoară însă valoric după criterii estetice şi culturale, nu totdeauna şi neapărat morale sau doctrinare ori dogmatice.

Poetul se poate identifica ori deveni pasionat de arta şi de poezia sa dar deşi astfel de veleități pot fi nobile şi folositoare totuşi afectivitatea poetică trebuie să fie ziditoare spiritual nu pasională. Iubirea de poezie nu poate deveni un substitut pentru iubirea poetului pentru Dumnezeu ori pentru semeni. Talentul poetic este un mijloc de a-L sluji pe Dumnezeu nu un scop în sine. Poetul simte imboldul şi impulsul de a crea fiindcă nevoia de iubire, de exprimare poetică și împărtășire prin Cuvânt, de slavă și preamărire a lui Dumnezeu nu se poate stinge în om, fiindcă însăși flacăra invizibilă a duhului care le animă și inspiră nu se stinge, ci este pururi vie și lucrătoare.

A renunța la vocația și la rostirea poetică dacă o astfel de chemare există este ca și cum ai avea darul profeției și ai alege să rămâi mut. Ar însemna în ultimă instanță negare de sine, un dar primit de la Dumnezeu și întors ingrat precum talantul celui care-l îngroapă în loc de a-l folosi spre a aduce folos însutit. Unii încearcă să stingă focul cel viu din poezie, să-l domolească, să facă să ardă mocnit, ascuns sub cenușă. Alții încearcă să dilueze mesajul, să stingă flacăra spiritului, să facă ideea, mesajul şi comunicarea poetică mai căldicică. Pentru poetul creștin soluția de compromis al adevărului, a poeziei neutre ori indiferente ca mesaj nu este compatibilă cu vocaţia şi chemarea pe care o are de a-I sluji Cuvântului prin harul primit de la Duhul Sfânt.

Este adevărat că poezia are lumea și regulile sale, propriul univers pătruns de razele de lumină ale valorii estetice. Dar pentru poetul creștin soluția de compromis a poeziei „neutre” înseamnă îndepărtare de la vocaţia sa misionară, evanghelică. Poeții au intenția ascunsă de a schimba lumea, ori cel puțin de a o reprezenta dintr-o altă perspectivă decât cea mondenă, cotidiană. Odată creată poezia își are lumea sa, colindă lumea prin viu grai, pe coală de hârtie, digital prin spaţiul virtual, propăvăduie adevărul său îmbrăcat în veşmintele cuvintelor alese şi ale imaginilor poetice, nu moralizând sau explicând ci revelând taine, eresuri, aspiraţii, suferinţa şi fericirea poetului şi a lumii pe care numai o inimă sensibilă le poate intuni și exprima atât de bine cu ajutorul limbajului poetic inspirat.

Poezia este o auto-inițiere în lumile umbroase ale misterului, explorare prin labirinturile imaginației având drept busolă de orientare candela aprinsă a Cuvântului. Mulți se pot rătăci prin acest labirint, dar acei puțini care ies din labirint, la suprafață, și ne aduc lumina revelației din adâncurile conștiinței și ale sufletului îi numim binecuvântați, fericiți că prin suferința și nefericirea lor, au adus în lume un foc, o flacără care poate lumina lăuntric pe mulți semeni, iubitori de poezie, care caută și iubesc frumosul, binele și adevărul.

Există însă și pericolul rătăcirii prin pădurea de semne și simboluri, de vis, de mit și imaginație, fiindcă poezia este un obiect prețios, de valoare, dar care poate fi ușor falsificat, a cărei autenticitate să nu fie de fapt decât aparentă, ficțiune imaginativă golită de adevăr, formă lipsită de conținut. Poezia nu poate fi creată fără simboluri, fără metafore, fără o sintaxă gramaticală care este logica după care cuvintele se adună şi se aşează unul după altul după o ordine predeterminată de spiritul care le însufleţeşte, le de forţa de exprimare a realităţii percepute sau intuite de poet sau inspirată de duh. Realitatea poetică nu poate fi expirmată altfel decât simbolic, prin puterea și lumina ascunsă în Cuvânt.

Întrebarea însă rămâne dacă realitatea poetică se poate reduce la versificarea textului sacru, a narațiunilor și învățăturilor biblice, la o simpla ficțiune imaginativă, la o reprezentare personală a visului, la o metarealitate psihologică, la o lume iluzorie jumătate reală jumătate improvizație sau ficţiune. Metafora, care este sufletul şi substanţa poeziei, poate transfigura ordinea naturală și sensul logicii, al experienței și al percepției realității spre a crea o lume şi o ordine nouă „poetică”, dar nu mai puţin adevărată sau mai puţin aproape de Realitatea Ultimă, de Fiinţa Divină ca fundament, esenţă şi sursă  a tuturor celor văzute şi nevăzute.

Proiectată în timp și în spațiu și acceptată ca adevăr, metafora poetică poate crea o lume nouă, mitică ori mistică. Dar o lume de mit nu în înțelesul peiorativ al acestui concept, adică de ficțiune. Ci mit ca adevăr subiectiv personal și colectiv conștientizat care dă vieții omenești și istoriei un sens, un răspuns la întrebări pentru care cel puţin deocamdată nu există alte răspunsuri în afară de cel revelat, dacă ne este dat să credem în revelaţia divină. Astfel poezia se constituie ca o alternativă sensibilă a adevărului descoperit experimental, pe căi obiective, empirice, verificabile. Poezia se constitue și capătă vocație de adevăr nou, inspirat, profetic, revelatoriu. În această ipostază poezia capătă valențe și vocație religioasă, creștină, poate fi înțeleasă ca un dar divin, veste bună trimisă prin îngeri omului spre a-i întări credința cu ajutorul și mijlocirea cuvântului şi a frumosului inspirat. Sufletul iubitor de adevăr divin primește inspirația, o transformă în limbaj poetic, și o întoarce drept ofrandă şi închinare Domnului în formă de imne de laudă, psalmi și acatiste, de poezie sacră.

Autenticitatea creației poetice depinde deci de cât adevăr există în aceste forme de exprimare, câtă revelație, câte substraturi hermeneutice trebuiesc explorate pentru a scoate la suprafață un dram de adevăr. Fiecare poezie reprezintă un nou adevăr, o nouă inspirație, o nouă revelație a Cuvântului. Orice poezie, pentru a putea fi poezie, trebuie însă să fie „in-spirată”, adică influențată și stimulată de prezența unui spirit. Nu toate spiritele sunt însă benefice, curate și iubitoare. Sunt și duhuri rele, duhuri demonice, ale minciunii și ale decepției. Aici, la această răscruce spirituală, drumurile comune pe care a mers poezia din toate tipurile și categoriile și veleitățile, de toate in-spirațiile se despart. Aici poezia creștină se separă de altfel de poezie, alege cărarea îngustă, dar care duce la adevăr și viață. Poetul creştin de multe ori sacrifică parte din aura estetică, din elementele constitutive ale frumosului artistic, pentru a face loc propovăduirii binelui și adevărului.

Poezia creștină este înțeleasă ca având misiune evanghelizatoare, vocație profetică, veste bună, îngerească, trimisă de sus şi menită să întărească speranța, credința şi voinţa de iubire a lui Dumnezeu şi a aproapelui, este un instrument, o formă aleasă de propovăduire a binelui, a frumosului și a adevărului, dar mai presus de toate este un act de iubire pentru Domnul, expresie lirică a frumosului lăuntric, sufletesc. Este mărturie și mărturisire a credinței în Domnul urmând exemplul narațiunilor din cartea sfântă, dând glas și expresie nouă învățăturilor biblice. Poezia creștină este conlucrare a poetului cu harul Duhului Sfânt, este ofrandă și imn de slavă, gratitudine și mulţumire lui Dumnezeu, psalm și rugăciune, revelație lirică a minunii din Cuvânt.

 Copyright © 2017 Marin Mihalache 

Cele mai recente resurse creștine scrise

Doctrina Bisericii Adventiste - Noul Pământ Doctrine crestine
Pe Noul Pământ, în care domneşte neprihă­nirea, Dumnezeu le va oferi o casă eternă celor răscumpăraţi şi un mediu perfect pentru viaţa, iubirea şi bucuria veşnică, precum şi pentru a putea învăţa în p...
de Marga Buhus 12 martie 2025 Citeste mai mult >>
Doctrina Bisericii Adventiste - Mileniul și sfârșitul păcatului Doctrine crestine
Mileniul reprezintă domnia de o mie de ani a Domnului Hristos cu sfinţii Săi în ceruri, între prima şi a doua înviere. În acest timp, morţii cei nelegiuiţi vor fi judecaţi; pământul va fi cu totul pus...
de Marga Buhus 12 martie 2025 Citeste mai mult >>
Doctrina Bisericii Adventiste - Moartea și învierea Doctrine crestine
Plata pentru păcat este moartea. Dar Dumnezeu, care este singurul nemuritor, le va da viaţă veşnică celor răscumpăraţi. Până în ziua aceea însă, moartea este o stare de inconştienţă pentru toţi oameni...
de Marga Buhus 12 martie 2025 Citeste mai mult >>
Doctrina Bisericii Adventiste - A Doua Venire a Domnului Hristos Doctrine crestine
A Doua Venire a Domnului Hristos este binecuvântata speranţă a bisericii – marele apogeu al Evangheliei. Venirea Mântuitorului va fi reală, personală, vizibilă şi mondială. Când El va reveni, morţii n...
de Marga Buhus 12 martie 2025 Citeste mai mult >>
Doctrina Bisericii Adventiste - Lucrarea Domnului Hristos în Sanctuarul ceresc Doctrine crestine
În ceruri, există un Sanctuar – adevăratul tabernacul, ridicat nu de om, ci de Domnul. În el, Domnul Hristos slujeşte în favoarea noastră, punând la dispoziţia credincioşilor beneficiile jertfei Sale...
de Marga Buhus 12 martie 2025 Citeste mai mult >>
Doctrina Bisericii Adventiste - Căsătoria și familia Doctrine crestine
Instituţia căsătoriei a fost întemeiată de Dumnezeu, în Eden. Isus a proclamat-o ca fiind unirea pentru toată viaţa dintre un bărbat şi o femeie, într-o comuniune plină de iubire. Pentru creştin, legă...
de Marga Buhus 12 martie 2025 Citeste mai mult >>
Doctrina Bisericii Adventiste - Comportamentul creștin Doctrine crestine
Noi suntem chemaţi să fim un popor evlavios, care gândeşte, simte şi acţionează în armonie cu principiile Cerului. Pentru ca Duhul să refacă în noi caracterul Domnului nostru, trebuie să ne angajăm nu...
de Marga Buhus 12 martie 2025 Citeste mai mult >>
Doctrina Bisericii Adventiste - Administrarea creștină a resurselor vieții Doctrine crestine
Noi suntem administratori numiţi de Dumnezeu, care ne-a încredinţat timp, oportunităţi, capacităţi, bunuri materiale şi binecuvântările şi resursele Pământului. Suntem responsabili în faţa Lui pentru...
de Marga Buhus 12 martie 2025 Citeste mai mult >>
Doctrina Bisericii Adventiste - Ziua de Odihnă – Sabatul Doctrine crestine
Binefăcătorul Creator, după cele şase zile ale creaţiei, S-a odihnit în cea de-a şaptea zi şi a instituit Sabatul pentru toţi oamenii, ca un monument de aducere-aminte a creaţiei. Porunca a patra a Le...
de Marga Buhus 12 martie 2025 Citeste mai mult >>
Doctrina Bisericii Adventiste - Legea lui Dumnezeu Doctrine crestine
Marile principii ale Legii lui Dumnezeu sunt cuprinse în cele Zece Porunci şi exemplificate în viaţa Domnului Isus. Ele exprimă iubirea, voia şi hotărârile lui Dumnezeu cu privire la comportamentul şi...
de Marga Buhus 12 martie 2025 Citeste mai mult >>
Vezi toate resursele creștine scrise